Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 45 دقیقه

در اسفند ماه 98؛

افزایش درآمد فنوال در ماه پایانی سال/عدم عرضه ورق کامپوزیت در بازار

افزایش درآمد فنوال در ماه پایانی سال/عدم عرضه ورق کامپوزیت در بازار

باشگاه آلومینیوم: عملکرد شرکت نورد آلومینیوم در ماه پایانی سال نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش فعالیت‌های تولیدی اکثر واحدهای صنعتی در اسفند ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی، این شرکت به دلیل اینکه تنها تولیدکننده ورق در کشور است، کاهشی در میزان تقاضا و فروش آن مشاهده نمی‌شود. دلیل اصلی افزایش فروش شرکت فنوال این بوده که تمام شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی تنها از این شرکت می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند و همواره برای محصولات شرکت نورد آلومینیوم تقاضا وجود دارد.

سه شنبه 19 فروردین 1399 ساعت 13:38

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، عملکرد شرکت نورد آلومینیوم در اسفند ماه نشان می‌دهد صادرات این شرکت به دلیل محدودیت‌های دولتی کاملا متوقف شده و به تدریج بازارهای موجود در کشورهای همسایه را در سال‌های آتی از دست خواهد داد.

شرکت نورد آلومینیوم بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ورق و کویل در کشور است که بیشترین سهم را در تامین مواد اولیه کارخانه‌های پایین‌دستی آلومینیوم دارد. در اسفند ماه وضعیت فعالیت شرکت نورد آلومینیوم دچار تغییرات چشمگیر و فزاینده‌ای شد؛ به گونه‌ای که در این ماه شاهد تولید قابل توجهی از ورق کامپوزیت بودیم. این در حالی است که شرکت فنوال در سه ماه قبل از آن در این زمینه هیچ‌گونه فعالیتی نداشت؛ علاوه‌براین، با اینکه میزان تولیدات این شرکت در زمینه ورق کامپوزیت دارای رشد محسوسی بوده اما مدیران شرکت نورد آلومینیوم تمایلی به عرضه این محصول در بازار نداشته‌اند.

همان‌طور که در نمودار 1 آمده، شرکت نورد آلومینیوم در حوزه‌هایی همچون ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی، کلد، کویل و تسمه فعال است و همچنین محصولات درجه 2، محصولات کارمزدی و صادراتی را نیز تولید می‌کند البته سهم عمده‌ای از سبد تولیدی این شرکت مربوط به ورق است که در اسفند ماه، میزان تولید این محصول 377 تن بود.

میزان تولیدات مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه افزایش 0.1 درصدی را تجربه کرد که علی‌رغم کاهش میزان فروش این شرکت در اسفند ماه، به دلیل افزایش نرخ فروش شاهد افزایش 8.4 درصدی درآمد این شرکت نسبت به بهمن ماه هستیم.

مجموع تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در بهمن ماه به میزان یک هزار و 406 بوده که با افزایش 0.1 درصدی در اسفند ماه به میزان یک هزار و 408 تن رسیده است البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، افت 3.3 درصدی را مشاهده می‌کنیم.

کاهش 49 درصدی تولید ورق در اسفند 98 نسبت به اسفند سال 97

با اینکه تولید ورق، اصلی‌ترین فعالیت شرکت نورد آلومینیوم محسوب می‌شود اما میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید ورق نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 روند نزولی داشته است. در حالی که شرکت‌های مصرف‌کننده ورق‌ آلومینیومی در روزهای پایانی سال، تقاضای بیشتری نسبت به خرید این محصول دارند.

تولید ورق شرکت نورد آلومینیوم در اسفند ماه 49.3 درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، کاهش داشته و از 744 تن به 377 تن رسیده است؛ اما این میزان تولید نسبت به بهمن ماه که 277 تن بود، 38.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

گفتنی است شرکت نورد آلومینیوم پس از توقف دو ماهه تولید ورق کامپوزیت، این ماه تولید چشمگیری در این زمینه داشته است؛ به گونه‌ای که سه هزار و 166 تن ورق کامپوزیت تولید کرد اما مدیران این مجموعه تمایلی به عرضه این محصول نداشته‌اند.

با افزایش میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید ورق در اسفند ماه، میزان تقاضا برای خرید این محصول شرکت نورد آلومینیوم، نیز افزایش یافت؛ در نهایت فروش ورق این شرکت از 243 تن در بهمن ماه به 401 تن در اسفند ماه رسید. به این ترتیب، شرکت نورد آلومینیوم رشد 65 درصدی را در حوزه فروش ورق تجربه کرد.

نرخ فروش ورق در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که از 29 هزار و 184 تومان به ازای هر کیلوگرم، با رشدی بالغ بر 1.4 درصد به 29 هزار و 586 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که البته این میزان افزایش مبلغ فروش، نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، 16.2 درصد رشد داشته است.

کاهش 18.7 درصدی فروش کویل نسبت به بهمن ماه

کویل تولید شده در مجموعه کارخانه‌های نورد آلومینیوم در بهمن ماه، 198 تن بود که با 6.5 درصد افزایش به 211 تن در اسفند ماه رسید. در حالی که میزان تولید این کارخانه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افت قابل توجهی داشته است؛ به گونه‌ای که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال 1397، 269 تن تولید داشته که افت 21.5 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

میزان فروش کویل شرکت نورد آلومینیوم، در اسفند ماه 179 تن بود که نسبت به فروش 198 تنی بهمن ماه، 18.7 درصد افت داشت. این میزان فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز 17.2 درصد افت را نشان می‌دهد. چنانچه عملکرد شرکت نورد آلومینیوم نشان می‌دهد، تقاضا برای خرید کویل در اسفند ماه کمتر از میزان تولید است.

نرخ فروش کویل تولید شده این کارخانه، در اسفند ماه 0.9 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت؛ به گونه‌ای که از 31 هزار و 489 تومان به ازای هر کیلوگرم به 31 هزار و 765 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

روند نزولی تولید تسمه

میزان تولید تسمه کارخانه نورد آلومینیوم در اسفند ماه سال 1398، 204 تن بود و نسبت به بهمن ماه که میزان تولید تسمه حدود 316 تن بود، شاهد افت 35.3 درصدی در این زمینه بوده‌ایم البته این میزان تولید تسمه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 40 درصد رشد داشته است؛ به گونه‌ای که تولید این محصول در اسفند ماه سال گذشته 112 تن بود.

گفتنی است میزان فروش این محصول 35.5 درصد نسبت به بهمن ماه که کارخانه نورد آلومینیوم 316 تن فروش داشته، کاهش یافته است؛ اما این میزان فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 81.2 درصد رشد داشته است.

روند صعودی فروش کلد

میزان تولید کلد شرکت نورد آلومینیوم در بهمن ماه سال 1398، 271 تن بود که در اسفند ماه افزایش یافت و به 371 تن رسید و این میزان تولید، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز دارای رشدی قابل ملاحظه‌ای بود. میزان تولید کلد در این شرکت نسبت به اسفند ماه سال 1397 که میزان تولید این محصول 161 تن بود، 130 درصد افزایش داشته است.

مبلغ فروش کلد در اسفند ماه، 4.1 درصد نسبت به بهمن ماه رشد داشته و از 34 هزار و 654 تومان به ازای هر کیلوگرم در بهمن ماه به 36 هزار و 88 تومان به ازای هر کیلوگرم در اسفند ماه رسیده است.

کاهش تولید محصولات کارمزدی

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات کارمزدی، فعالیت خود را در اسفند ماه 1398، نسبت به ماه گذشته (بهمن ماه)، 28.3 درصد کاهش داد؛ میزان تولید این محصولات در بهمن ماه 336 تن بود و در اسفند ماه به 241 تن کاهش یافت؛ اما میزان تولید محصولات کارمزدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 127.3 درصد افزایش یافت؛ به گونه‌ای که در سال گذشته، این میزان 106 تن بود.

نرخ فروش محصولات کارمزدی همانند سایر محصولات تولید شده این شرکت در بهمن ماه، افزایش یافت و از هفت هزار و 344 تومان به ازای هر کیلوگرم به 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و رشد 36.2 درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد. همچنین نرخ فروش این محصولات نسبت به سال گذشته (اسفند ماه 1397)، 15.6 درصد افزایش یافته است.

تولید محصولات صادراتی متوقف شد

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه صادراتی پنج ماه است که هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است و از آبان ماه صادرات را متوقف کرده است؛ در حالی که این شرکت در سال گذشته 23 تن محصول صادر کرده بود.

 

میزان تولید محصولات تنها 0.1 درصد افزایش یافت

همان‌گونه که در نمودار شماره 2 آمده است، کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در اسفند ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 408 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی تولید کرد که 241 تن آن کارمزدی بود. کل تولیدات این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن، 0.1 درصد افزایش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.3 درصد افت پیدا کرد.

کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در اسفند ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 380 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی فروخت. کل فروش این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن، 1.7 درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 0.6 درصد رشد پیدا کرد.

کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در اسفند ماه 1398، جمعا حدود 398 میلیارد و 156 میلیون ریال از محل فروش، درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن 8.4 درصد افزایش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15.4 درصد رشد داشته است.

 

تعداد بازدید : 1521

ثبت نظر

ارسال