Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 1 و 29 دقیقه

جلسه سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بالادستی‌ها

بررسی قیمت‌گذاری و عرضه مواد اولیه آلومینیوم

صادرات شمش و بیلت به جز از طریق تولیدکننده اصلی باید ممنوع شود

 بررسی قیمت‌گذاری و عرضه مواد اولیه آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: عصر روز سه‌شنبه بیستم خردادماه، هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با حضور نمایندگانی از ایرالکو و آلومینای ایران به عنوان دو تولیدکننده بالادستی مواد اولیه آلومنیوم تشکیل جلسه داد.

پنجشنبه 22 خرداد 1399 ساعت 11:4

به گزارش خبرنگار باشگاه آلومینیوم در این جلسه که اعضای هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، آقای حمیدرضا مقدسی مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران و آقای علی قربانی مشاور مدیرعامل شرکت آلومینای ایران حضور داشتند مسائل و چالش‌های جاری بازار آلومینیوم از جمله میزان و استمرار عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا، افزایش قیمت آلومینیوم در هفته‌های اخیر، محدودیت‌های تامین مواد اولیه در شرایط تحریم و همچنین بعضی ایرادات در شکل و شیوه صادرات مواد اولیه آلومینیوم مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در همین زمینه مهندس هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم به خبرنگار باشگاه آلومینیوم گفت: جلسه هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به صورت اصولی معمولاً ماهانه یک مرتبه برگزار شده و به بررسی مسائلی می‌پردازد که در هر زمان بیشتر مورد توجه صنعتگران آلومینیوم است.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر مسئله‌ای که بیشتر مورد توجه صنعتگران آلومینیوم قرار گرفته بود، بحث فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم و همچنین مقدار و استمرار عرضه آلومینیوم در بورس کالا بود و از طرفی با توجه به اینکه واردات محصولات آلومینیومی به کشور محدود شده است طبیعتاً نیاز و تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی، مسئله و نیاز اصلی روزهای صنعت پایین‌دستی آلومینیوم در سال جهش تولید به شمار می‌رفت.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ادامه داد: البته در بحث قیمت باید جمیع جهات را مورد بررسی قرار داد و حتماً باید به مسائلی چون وجود تحریم‌ها کمبود ارز و مشکل جابه‌جایی ارز توجه داشت چرا که این مسائل قطعاً بر روی فعالیت صنایع بالادستی اثرات منفی خواهد گذاشت.

بنابراین ما نباید این فرمول را صرفاً به این خاطر که فکر می‌کنیم قیمت آلومینیوم بالاست دستکاری کنیم و مصالح صنعت را هم در نظر بگیریم که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و توافق دست جمعی را در مسائل مختلف به همراه داشت و نتایج این جلسه حتما در آینده پیگیری خواهد شد.

گودرزی در مورد افزایش قیمت آلومینیوم گفت: این افزایش به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول آن مربوط به قیمت پایه است و همان‌طور که می‌دانیم قیمت پایه براساس فرمولی که در سال ۹۷ تعیین شده مشخص می‌شود (متوسط قیمت ارز نیمایی هفته گذشته× 1/1× قیمت LME) و در حال حاضر این فرمول و طریقه محاسبات آن هیچ‌گونه تغییری را نداشته است. بنابراین اگر مشاهده می‌کنیم که قیمت آلومینیوم بالا می‌رود قسمت اعظم یا تقریباً تمام علت آن در افزایش قیمت قیمت LME (قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن) و یا افزایش میانگین قیمت نرخ ارز نیمایی است پس میبینیم که تا اینجا هیچگونه مشکلی وجود ندارد و هنوز هم تصمیمی مبنی بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری را تغییر دهیم نداریم.

وی ادامه داد: بخش دوم افزایش قیمت آلومینیوم مربوط به رقابت بعد از مشخص شدن قیمت پایه است که طبیعتاً بستگی به مقدار عرضه دارد و اگر مقدار عرضه محدود شود طبیعتا نیازهای بازار با رقابت بیشتری مواجه می‌شود و درصدی افزایش قیمت را خواهیم دید.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پایان .ضمن اظهار قدردانی تمامی اعضای سندیکای آلومینیوم ایران از شرکت آلومینیوم ایران (ایرلکو) به عنوان سکاندار اصلی بازار آلومینیوم ایران اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که وجود دارد و باید توجه خاص و ویژه به آن داشت این است که بعضی از تولیدکنندگان بالادستی آلومینیوم، یا مشکلات تولید دارند که نمی‌توانند محصولی را ارائه نمایند و یا اینکه محصولاتشان را اصلاً روی تابلوی بورس ارائه نمی‌کنند و به طرق دیگری عمل می‌کنند و پیشنهاد سندیکای صنایع آلومینیوم این است که تمام تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی محصولات خودشان فقط و فقط روی تابلوی بورس به فروش برساند و تنها خود تولیدکنندگان باشند که بتوانند محصولات تولیدی مواد اولیه  خود را صادر نمایند و به هیچ عنوان اجازه داده نشود که مثلاً شمش ایرالکو را شرکت دیگری صادر نماید.

 

تعداد بازدید : 1047

ثبت نظر

ارسال