Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 13 و 58 دقیقه

بازار ظروف آلومینیوم بسیار رقابتی شده است

بازار ظروف آلومینیوم بسیار رقابتی شده است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا گفت: بازار خرید و فروش ظروف آلومینیومی بسیار رقابتی است و قیمت‌گذاری دستوری در این حوزه وجود ندارد؛ از این رو تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند در بازار باقی بمانند ترجیح می‌دهند، سود زیادی در هر تولید برای خود در نظر نگیرند البته قیمت‌گذاری آزاد برای ما مشکلی به همراه نداشته است.

شنبه 3 اسفند 1398 ساعت 15:15

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، حسین قنطار گفت: حدود 42 سال است که در حوزه تولید ظروف آلومینیوم، چدن، پیرکس و ... فعالیت می‌کنیم. از همان سال 56 با ابتدایی‌ترین روش‌های تولید ظروف فعالیت خود را آغاز کردیم و در حال حاضر، تولیدات ما به بالاترین سطح ممکن رسیده است، به گونه‌ای که با محصولات مشابه اروپایی برابری می‌کنیم.

وی بیان کرد: با ممنوعیت‌های وارداتی که در سال جدید وضع شده، شرایط نسبت به گذشته، بهبود خوبی داشته است اما با توجه به بی‌ثباتی قیمت‌های ارز و نوسانات قیمت آلومینیوم در کشور، بازار و توان خرید مردم، دچار رکود شده است.

مدیران در امور اقتصادی و صنعتی دخالت نکنند

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا اعلام کرد: بهترین راه‌حلی که برای بهبود شرایط کنونی وجود دارد این است که مدیران در امور اقتصادی و صنعتی دخالت نکنند زیرا تاکنون هیچکدام از وعده‌هایی که داده‌اند محقق نشده است، ما نیاز به حمایت دولت نداریم و حمایت‌ها غالبا نتیجه عکس بر بازار داشته، به گونه‌ای که بانک‌ها و سازمان‌های دولتی به عوامل رکود و از بین برنده تولید داخل تبدیل شده‌اند.

قنطار توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت همان مالیات بر مصرف است که برای تولیدکنندگان مشکلات متعددی بوجود آورده و دولت علاوه‌بر قانون نادرستی که در این زمینه وضع کرده‌ است، در زمینه اجرای آن نیز نواقص بی‌شماری دارد؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر، مالیات ما چند برابر افزایش یافته و این اقدام بر کارکرد و عملکرد شرکت تاثیر گذاشته است.

وی مطرح کرد: مشکلات تولیدکنندگان تنها منحصر به مالیات نمی‌شود بلکه بیمه نیز برای ما دردسرساز شده است و این موانع تولیدی تنها در کشور ما به این صورت وجود دارد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا اذعان کرد: اگر دولت می‌توانست در این شرایط نامناسب اقتصادی، تولیدکنندگان را به مدت دو سال از پرداخت مالیات معاف کند، علاوه‌بر کارآفرینی، تولید نیز رونق می‌گرفت که در نهایت این‌گونه اقدامات زیرساختی، موجب کاهش هزینه‌های دولت در زمینه‌های مختلف می‌شد و همچنین صنعت نیز رشد بیشتری پیدا می‌کرد.

سود بالایی برای تولیدکنندگان ظروف آلومینیومی وجود ندارد

قنطار اعلام کرد: فروش تمام ظروف آلومینیومی در بازارهای کشور با قیمت‌گذاری آزاد انجام می‌شود و رقابت در میان تولیدکنندگان زیاد است البته تولیدکنندگان این حوزه مشکلی با قیمت‌گذاری آزاد ندارند. در حوزه تولید ظروف آلومینیومی، رقابت به اندازه‌ای زیاد است که تولیدکنندگان نمی‌توانند حاشیه سود بالایی برای فعالیت تولیدی که انجام می‌دهند، در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری‌های که در این حوزه وجود دارد با قیمت‌‌های محصولات چینی‌ برابری می‌کند البته باید در نظر داشت که کیفیت آلومینیوم ما بهتر از چینی‌ها است، برای مثال در زمینه ظروف کششی، آلومینیوم با خلوص بهتری را در اختیار داریم و در خصوص ظروف آلومینیوم آلیاژی، مواد اولیه ما به استاندارد نزدیک‌تر است و درصد سرب و آهنی که در ظروف آلیاژی وجود دارد، کمتر از سایر کشورها است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا ادامه داد: به عراق، ترکیه، عمان و امارات صادرات داریم؛ اما میزان آن در سال‌های اخیر، کمتر از گذشته شده است. ظروف آلومینیومی تولید شده در کارخانه ما از جمله محصولاتی است که قابلیت‌های صادراتی مناسبی دارد.

واحد نمومه در وزارت صنعت و اداره استاندارد هستیم

قنطار اظهار کرد: استاندارد و کیفیت محصولات تولید شده در کارخانه به سطحی رسیده است که به عنوان واحد نمومه در وزارت صنعت و اداره استاندارد شناخته شده‌ایم و با محصولات اروپایی و آمریکایی برابری می‌کنیم.

وی توضیح داد: تسهیلاتی را دولت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته که هیچکدام از آن‌ها تاکنون اجرایی نشده است همانند مشوق‌های صادراتی که به برخی از همکاران این مشوق‌هایی صادراتی اعطا شد اما آن‌ها نتوانستند از این مشوق‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا عنوان کرد: هیچکدام از فعالین حوزه آلومینیوم نیاز به حمایت دولت ندارند اما انتظار داریم که حداقل موانعی برای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم ایجاد نکنند. دولت هر زمان که با مشکل تامین بودجه مواجه می‌شود، قوانینی را تصویب می‌کند که بر طبق آن میزان مالیات، بیمه و ... ما افزایش می‌باید. تولیدکنندگان این حوزه، صنعتگرانی هستند که فعالیت معینی دارند و میزان درآمد و سودی که به دست می‌آورند نیز مشخص است، به همین خاطر از این تصمیمات ناگهانی دولت بیشترین آسیب را می‌بینیم.

تولیدکنندگان هندی و پاکستانی استاندارد را رعایت نمی‌کنند

 قنطار بیان کرد: در شرکت ما تفاوتی میان محصولاتی که برای مصرف داخل و محصولاتی که برای صادرات تولید می‌شود، وجود ندارد. همواره سعی کرده‌ایم که تمام استانداردهای اروپایی را رعایت کنیم و براساس استاندارد روز دنیا، تولید داشته باشیم البته برخی از رقبای ما به منظور صادرات، محصولاتی با قطر آلومینیوم نازک‌تر تولید و عرضه می‌کنند و حتی برخی تولیدکنندگان هندی و پاکستانی نیز برای اینکه بتوانند فروش بیشتر داشته باشند و یا میزان آلومینیوم به کار رفته را کاهش دهند، از شیوه‌هایی مانند ایجاد نقش در ظروف استفاده می‌کنند؛ البته عامل اصلی تمام این اقدامات این است که محصولات صادراتی به صورت کیلویی معامله می‌شود.‌

وی افزود: در حال حاضر، مردم بیشتر به مصرف ظروف نچسب تمایل پیدا کرده‌اند و با اینکه کسانی که ظروف نچسب تولید می‌کنند نیز باید استانداردهای لازم را رعایت کنند اما با این حال آن‌ها برای کاهش قیمت محصول نهایی، عموما میزان مصرف مواد اولیه را کاهش می‌دهند و ورق‌های نازک‌تری را خریداری می‌کنند که این اقدام موجب می‌شود، محصول تولید شده استانداردهای لازم را نداشته باشد و عمر آن کاهش یابد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پانیذسازان دانا اذعان کرد: با اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان تقاضا برای ظروف آلومینیومی که نسبتا ارزان‌تر از سایر انواع ظروف است، افزایش یافته اما به دلیل فرهنگ نادرست این عقیده شکل گرفته که خرید محصولات بی‌کیفیت با قیمت پایین می‌تواند نیاز حال حاضر آن‌ها را برطرف کند و نیازی به خرید محصولاتی باکیفیت بالا نیست.

روغن روی ظروف را کاهش داده‌ایم

قنطار بیان کرد: ظروفی را تولید کردیم که برای سلامت مردم مفید است، به گونه‌ای که روغن روی ظروف را کم کرده‌ایم که این امر موجب کاهش بیماری‌های مختلف ... می‌شود؛ تولید این ظروف برای اولین بار است که در دنیا انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: قطر ورق ظروف آلومینیومی نباید کمتر از دو میلی‌متر باشد و در صورتی که قطر ورق کمتر شود، پوشش‌هایی که روی ظرف وجود دارد، زود از بین می‌رود و ظرف آنیل می‌شود، به همین خاطر به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنم که به کیفیت ظروفی که خریداری می‌کنند، بیشتر توجه داشته باشند.

 

 

تعداد بازدید : 1061

ثبت نظر

ارسال