Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 10 دقیقه

پایداری فاز جدید هیدروکسید آلومینیوم در فشارهای بالا

پایداری فاز جدید هیدروکسید آلومینیوم در فشارهای بالا

باشگاه آلومینیوم: فاز جدیدی از هیدروکسید آلومینیوم کشف شده که در فشار بالای ۲۰۰ گیگاپاسکال نیز پایدار است. این فاز که e-ALOOH نام دارد، ازنظر زیست‌محیطی بسیار اهمیت دارد چراکه آلومینیوم قادر است در این حالت فازی مقادیر زیادی آب در خود ذخیره کند.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 13:1

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از رویترز، هیدروژن فراوان‌ترین عنصر موجود در جهان بوده و نقش بسزایی در ساختار، دینامیک و سیر تکاملی سیارات دارد. هیدروژن ازطریق رانش صفحات زیرین اقیانوس‌ها به لایة گوشتة زیرین زمین به‌صورت مینرال هیدروژنی منتقل می‌شود. به‌منظور مطالعة بیشتر برروی پایداری فاز هیدروژن در گوشتة زیرین زمین، آزمایش‌های فشار بالای متعددی انجام شده است. این آزمایش‌ها نشان داده که فاز هیدروژنی پایداری در لایه‌های زیرین زمین تحت فشار و دمای بالا وجود دارد.

آزمایش‌های صورت‌گرفته به‌گونه‌ای بوده که شرایط گوشتة زیرین زمین شبیه‌سازی گردید بدان معنا که فشار ۲۷۰ گیگا پاسکال (بالاتر از فشار گوشتة زمین) و دمای ۲۵۰۰ درجة کلوین در این آزمایش به‌کار برده شد. این آزمایش با استفاده از لیزر با پایة الماس به اجرا درآمده است.

طی این آزمایش مشاهده گردید که با افزایش فشار به بیش از ۱۹۰ گیگاپاسکال در دمای ۲۵۰۰ درجة کلوین، d-ALOOH تغییر فاز داده و به e-ALOOH مبدل می‌شود. همچنین در این آزمایش مشخص گردید که هیدروکسیدها در سیستم AlOOH-FeOOH-MgSiO4H2، ترکیب محلول جامد گسترده‌ای ایجاد می‌کنند که با سنگ‌های موجود در زمین تطابق دارد.

این بدان معناست که می‌توان مقادیر بالای آب را به‌صورت ترکیب هیدروکسیدی از آلومینیوم در اعماق زمین، ابر زمین‌ها و بخش سنگی سیارات یخی و در بسیاری از نقاط ذخیره‌سازی کرد.

تعداد بازدید : 790

ثبت نظر

ارسال