Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 18 و 7 دقیقه

ذخایر نفلین سینیت آذربایجان شرقی تکیه گاه صنایع معدنی کشور

ذخایر نفلین سینیت آذربایجان شرقی تکیه گاه صنایع معدنی کشور

باشگاه آلومینیوم: آذربایجان شرقی با بیش از 5 میلیارد تن ذخایر نفلین سینیت تکیه گاهی برای رونق صنایع معدنی کشور به ویژه در زمینه تولید آلومینیوم محسوب می شود.

سه شنبه 12 آذر 1398 ساعت 12:23

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی روز پنجشنبه 07هفتم آذرماه با اعلام اینکه ذخایر معادن شناسایی شده این استان به 8.2 میلیارد تن رسیده است، گفت: بیشترین سهم آن مربوط به نفلین سینت است.

حسین نجاتی با اشاره به جایگاه بخش معدن آذربایجان شرقی به لحاظ تامین مواد اولیه صنایع پایه، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و صادرات مواد معدنی در کشور خاطرنشان کرد: این استان به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور با بیش از 112 اندیس و 127 کانسار شناسایی شده زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این حوزه دارد.

وی گفت: تعداد معادن فعال و غیرفعال آذربایجان شرقی به حدود 735 معدن رسیده و استان از این حیثت مقام اول کشور را در اختیار دارد.

نجاتی با بیان اینکه نفلین سینیت به علت ارزش فوق العاده ای که در صنعت آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه دارد در بیشتر کشورهای دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته و در آذربایجان شرقی به دلیل شرایط زمین شناسی خاص گسترش خوبی دارد.
وی خاطرنشان کرد: نفلین سینیت از یک طرف در کشورهایی که فاقد ذخایر غنی از بوکسیت هستند (شوروی، کره شمالی ) به عنوان منبعی مهم جهت تولید آلومینا و از طرف دیگر در کشورهایی که از لحاظ منابع بوکسیت غنی بوده و یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند (کشورهای غربی، آمریکا، کانادا) به دلیل فراوانی مقدار آلکالی (سدیم، پتاسیم و کلسیم) در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.
وی اظهارداشت: تکنولوژی تبدیل شیمیایی سنگ های نفلین دار اگر چه از تولید آلومینا از بوکسیت کمی پیچیده تر است ولی به علت محصولات جنبی با ارزش از قبیل سیمان پرتلند، کربنات های سدیم و پتاسیم و نیز فسفات هزینه آن در کل حدود 15 تا 20 درصد ارزانتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه درسال 1380عملیات اجرایی ساخت واحد تحقیقاتی و نیمه صنعتی آذرشهر آغاز و در نهایت در تابستان سال 1385 بهره برداری اولیه از آن آغاز شد، گفت: توان علمی بوجود آمده و نیروهای انسانی کارآمد این واحد نشان داد که می توان ضمن اراِیه خدمات مهندسی به پروژه اصلی این واحد را به عنوان قطب قابل اعتنا در صنعت آلومینا تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: کارخانه نفلین سینیت کلیبر هم با ظرفیت 52 هزار تن کنسانتره در سال چهارمین کارخانه از نوع خود در جهان است که عملیات اجرایی آن امروز آغاز می شود.
نجاتی اعلام کرد: کارخانه نفلین سینیت با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری سرمایه‌ گذاران چینی و ایرانی احداث می شود و این کارخانه جلوی خروج یک میلیارد دلار ارز را می‌گیرد.

وی گفت: ظرفیت تولیدی کارخانه نفلین سینیت در نخستین فاز 40 هزار تن خواهد بود و در سه فاز احداث می‌ شود و که با تکمیل سه فاز ظرفیت تولید به 150 هزار تن افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: کارخانه نفلین سینیت فعلی شهرستان کلیبر که در حالت خشک فعالیت دارد به نوعی برای محیط زیست آسیب‌هایی داشت ولی در کارخانه نفلین سینیت جدید که سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در آن مشارکت دارند به صورت تَر تولید خواهند داشت به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند.
کارخانه نفلین سینیت سراب جلوی خروج یک میلیارد دلار ارز را می‌گیرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: کانسار نفلین سینیت کلیبر بزرگترین توده نفلین دار اکتشاف شده در کشور است.

وی ادامه داد: ذخیره اکتشاف شده در یک محدوده کوچک که مورد عملیات اکتشافی قرار گرفته حدود 7 میلیون تن می باشد ولی ذخیره احتمالی توده بیش از 96 میلیون تن برآورد شده است.
عملیات اجرایی کارخانه جدید نفلین سینیت در منطقه یوزبند شهرستان کلیبر امروز پنج‌ شنبه با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز می شود

 

تعداد بازدید : 1318

ثبت نظر

ارسال