Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 23 و 41 دقیقه

از تولید و صادرات شمش آلومینیوم تا توسعه اکتشافات در شرکت آلومینیوم جاجرم

از تولید و صادرات شمش آلومینیوم تا توسعه اکتشافات در شرکت آلومینیوم جاجرم

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل آلومینای جاجرم گفت: پروژه تولید شمش آلومینیوم از ابتدای امسال در این شرکت کلید خورد و در هفت ماهه امسال موفق به تولید سه هزار و 500 تن شمش شدیم.

شنبه 4 آبان 1398 ساعت 20:5

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از معدن 24، تورج زارع ‌روزچهارشنبه اول آبان‌ماه در گفت‌وگویی اظهار کرد:‌ در این مدت تولید آلومینا به دلیل توقف فعالیت معدن «تاش» نسبت به پارسال کاهشی بود، اما با برنامه ریزی انجام شده به زودی شاهد بازگشایی این معدن خواهیم بود.

وی بیان داشت:‌ در هفت ماهه امسال حدود 131 هزار تن آلومینا در این شرکت تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت چهار درصدی دارد.

** طرح های بزرگ توسعه ای شرکت

زارع درخصوص طرح های توسعه ای شرکت گفت: اکنون فاز توسعه ای تولید شمش آلومینیوم به پایان رسیده، اما مطالعات فاز دوم تولید آلومینا از بوکسیت های کم عیار با همکاری چینی ها در حال انجام است.

وی اظهار داشت: پروژه فاز 2 آلومینا، پروژه ای بسیار بزرگ بوده که نیازمند سرمایه گذاری 300 تا 350 میلیون دلاری است.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌95 درصد قطعات یدکی فاز نخست تولید آلومینا در داخل کشور ساخته می شود و از دانش ایجاد شده از سوی این شرکت می توان برای توسعه فاز 2 بهره برداری کرد.

** سایر طرح ها

وی ادامه داد:‌ در کنار این طرح های بزرگ، طرح های کوچکتری همچون طرح بهینه سازی در مجموعه در حال انجام است که از آن جمله می توان به پایان یافتن طرح سودیابی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم جاجرم توضیح داد:‌ طرح مذکور به منظور کاهش مصرف سود در فرآیند تولید اجرایی شده که نتایجی همچون کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی، افزایش تولید و کاهش مصرف مواد آلومینای ورودی به خط باطله را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این طرح حاصل ایده و فکر تیم مهندسی شرکت بود که با اعتماد مدیران مجموعه اجرایی شد.

زارع با اشاره به تعریف پروژه هیدرات های ویژه در این شرکت، بیان داشت:‌این پروژه بسیار خاص بوده و محصول نهایی که تولید می شود نوعی کندسوز کننده است که در لوله های پلی اتیلن یا کابل های برق استفاده می شود؛ در زمان بروز آتش سوزی، این ماده با خاصیت کندسوزکنندگی و مصرف اکسیژن، به اطفای حریق می پردازد.

وی گفت: محصول نهایی این پروژه یک محصول هایتک (High Tech)‌بوده و حاصل ایده و نوآوری تیم مهندسی شرکت است و حتی طراحی آن در مقیاس صنعتی نیز توسط همین تیم به انجام رسیده است.
این مسئول بیان داشت:‌محصول نهایی تولیدی این پروژه از نظر کیفی قابل رقابت با محصولات شرکت «ناوالتک» آلمان است.

** توسعه اکتشافات

وی در ادامه اکتشافات را جزو اولویت های شرکت آلومینیوم جاجرم برشمرد و گفت: در طول چهار سال اکتشاف در این شرکت، ذخایر قطعی بوکسیت مجموعه به بیش از 25 میلیون تن رسید و این استراتژی با قوت ادامه خواهد یافت.

زارع افزود: برای ‌امسال انجام 20 هزار متر حفاری اکتشافی را در برنامه داریم و امیدواریم با انجام این مهم میزان ذخایر قطعی شرکت افزایش یابد.

** صادرات شمش آلومینیوم

وی خاطرنشان کرد:‌این شرکت برای تامین مواد اولیه و پیشبرد پروژه های توسعه ای خود، پرداختی های خود را با صادرات شمش آلومینیوم به ترکیه و در مقابل تهاتر آن با آند و تجهیزات مورد نیاز فاز یک شمش آلومینیوم انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم جاجرم گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود پنج هزار تن صادرات شمش آلومینیوم به شیوه ای که گفته شد، انجام شده است.

 

تعداد بازدید : 963

ثبت نظر

ارسال