Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 12 و 24 دقیقه

نزدیک‌تر شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی، تقاضای واقعی‌تر در بازار آلومینیوم

نزدیک‌تر شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی، تقاضای واقعی‌تر در بازار آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: عرضه مستمر شمش آلومینیوم در بورس کالا سبب شده تامین مواد اولیه پایین‌دست آلومینیوم که مدت‌ها با مشکل روبه‌رو بود، برطرف شود و بازار این صنایع روی ثبات را به خود ببیند.از سوی دیگر با نزدیک شدن نرخ دلار آزاد و نیمایی، دست دلالان نیز از این بازار کوتاه و تقاضا در این بازار به واقعیت نزدیک شده است.

دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت 21:25

بازار آرام آلومینیوم

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از روزگار معدن، آریا صادق‌نیت حقیقی، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: بازار پایین‌دست آلومینیوم این روزها در آرامش و ثبات نسبی به‌سر می‌برد و با همکاری شرکت ایرالکو، عرضه‌های مستمر شمش آلومینیوم در بورس کالا انجام می‌شود.

مدتی است که ایرالکو به‌طور مستمر و هفتگی در بورس کالا عرضه دارد و همین موضوع سبب شده ثبات نسبی بر بازار حکمفرما و از دلال‌بازی‌های بازار پیشگیری شود تا مصرف‌کننده واقعی بتواند براساس این عرضه‌ها برنامه‌ریزی کرده و مواد اولیه خود را به صورت مستقیم از بورس تهیه کند.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های هرمزال و المهدی در بورس عرضه دارند، عنوان کرد: شرکت‌های هرمزال و المهدی به دلیل واگذاری و مشکلات حقوقی هنوز قادر به ثبت هیات‌مدیره جدید نشده‌اند، از این‌رو حساب مشخصی در بورس ندارند و قادر به عرضه در این بازار نیستند، اما در بازار آزاد محصول خود را عرضه می‌کنند.

نیت‌حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود عرضه‌های مستمر شمش آلومینیوم، هم‌اکنون تا حدی با کاهش تقاضای بازار روبه‌رو شده‌ایم که این کاهش تقاضا بیشتر ناشی از رکود حاکم بر بازار است.
وی با بیان اینکه واحدهای تولید به اندازه کافی نقدینگی ندارند، گفت: با توجه به افزایش نرخ‌هایی که در سال گذشته بازار با آن روبه‌رو بوده، گردش مالی شرکت‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. البته مشکل نقدینگی دامنگیر تمام صنایع بوده و به نوعی این موضوع در تقاضا خود را نشان داده است.
این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که قوانین دولتی صادرات آلومینیوم را محدود کرده است، گفت: صادرات صنایع آلومینیوم با کاهش روبه‌رو بوده و این کاهش به دو دلیل روی داده است، از یک‌سو نرخ تمام‌شده آلومینیوم در کشور ما بالاتر از نرخ‌‌های جهانی است و از سوی دیگر هزینه‌های تولید افزایش یافته و این دو موضوع در کنار یکدیگر سبب شده امکان رقابت‌پذیری صنایع آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی کاهش پیدا کند.

نیت‌حقیقی در ادامه تاکید کرد: البته علاوه بر این دو عامل یادشده که سبب کاهش رقابت‌پذیری صنایع آلومینیوم در سطح بین‌المللی شده‌اند و عوامل جدیدی به‌شمار نمی‌روند، موضوع بازگشت ارز صادراتی نیز به نوعی مانع صادرات شده است؛ چراکه بازگشت ارز نیمایی به نوعی دستوری برای توقف صادرات محصول نهایی به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه توضیح داد: تولیدکننده تمام مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کند اما محصولی که صادر می‌کند را باید با ارز دولتی بازگرداند. بنابراین، این دستور به معنای ممنوعیت صادرات محصولات آلومینیومی است.

این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در برابر مطرح شدن این موضوع که نرخ ارز نیمایی و آزاد به یکدیگر نزدیک شده‌اند، گفت: با این حال نرخ مواد اولیه و هزینه‌های سرمایه همچنان بالاست و با نرخ ارز صادراتی فاصله دارد، حتی اگر این فاصله اندک به اندازه هزار و ۵۰۰ تومان باشد، به هزینه سربار اضافه می‌شود. به عبارت دیگر، اگر بخواهید این هزینه کارشناسی‌نشده را جبران کنید باید آن را به نرخ محصول اضافه کنید که سبب نرخ تمام‌شده کالا می‌شود و قدرت رقابت‌پذیری را از شخص می‌گیرد.
صادق‌نیت حقیقی در ادامه تاکید کرد: اگر دلار تک‌نرخی شود، بیشتر مسائل و مشکلات تولیدکنندگان حل خواهد شد. در کل اگر دولت نخواهد نیاز خود را به وسیله صنایع کوچک تامین کند، به یقین شاهد رونق صنایع خواهیم بود.


سیاست‌های منطقی، عامل آرامش بازار

همچنین درباره وضعیت فعلی بازار صنایع آلومینیوم، افشین مقتدر، مدیرعامل آلومینیوم پارس اظهار کرد: به صورت کلی شاهد رکود در بازار هستیم و این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که نقدینگی به اندازه کافی در بازار وجود ندارد.

مقتدر در ادامه یادآور شد: البته سیاست‌های بانک مرکزی در چند وقت گذشته بسیار منطقی بوده که سبب شده نرخ ارز نیمایی به نرخ آزاد نزدیک شود و همین موضوع بازار را به تعادل نزدیک کرده است. وی در ادامه یادآور شد: اگر آمار ثبت‌سفارش‌ها را بررسی کنید، شاهد خواهید بود واردات به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است زیرا زمانی که ارز آزاد و نیمایی به هم نزدیک شوند، زمینه رانت از بین خواهد رفت و تقاضا در بازار واقعی شده و واردات نیز براساس نیاز و تقاضای واقعی بازار انجام می‌شود. به عبارت دیگر واردات دیگر دارای مزیت خاصی نخواهد بود.

این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه توضیح داد: هم‌اکنون یک ارز۴۲۰۰تومانی مطرح است که دولت ادعا می‌کند به‌جز کالاهای اساسی مانند دارو به کالای دیگری آن را اختصاص نمی‌دهد. ارز نیمایی و آزاد هم در حال نزدیک شدن به هم هستند، از این رو می‌توان ادعا کرد که دلار به تک نرخی شدن نزدیک است و همین موضوع سبب شده تقاضای بازار نیز به واقعیت نزدیک شود و در زمینه پایین‌دست آلومینیوم وضعیت به همین شکل است و تقاضا در مسیر واقعی خود قرار گرفته، البته تا حدی رکود بر بازار حاکم شده است.

مقتدر در پاسخ به این پرسش که آیا صنایع پایین‌دست آلومینیوم با تامین مواد اولیه روبه‌رو نیستند، عنوان کرد: پایین‌دست آلومینیوم در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستند. البته این موضوع تا حدی به رکود بازار برمی‌گردد که سبب کاهش تقاضا شده است. از سوی دیگر هرمزال و المهدی نیز وارد بازار شده‌اند، از این‌رو بازار با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو نیست و حتی در چند بار اخیر نرخ عرضه‌ها در بورس براساس نرخ پایه شمش قیمت‌گذاری شده است. از این‌رو بازار در رکود و ثبات نسبی به‌سر می‌برد.

 

تعداد بازدید : 817

ثبت نظر

ارسال