Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 17 دقیقه

تحول قدرتمند در صنایع آلومینیوم سازی ایران با وجود تحریم/ تحریم اثری بر صنایع آلومینیوم ندارد،عمده مصرف تولید آلمینیوم داخلی است

تحول قدرتمند در صنایع آلومینیوم سازی ایران با وجود تحریم/ تحریم اثری بر صنایع آلومینیوم ندارد،عمده مصرف تولید آلمینیوم داخلی است

باشگاه آلومینیوم: یک کارشناس صنایع آلومینیوم گفت:فولاد مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتریان خاص خود را دارند که بسیاری از آنها حافظان منافع آمریکا نیستند.

شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 22:40

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از وقایع اتفاقیه، به نظر می‌رسد تحریم بر صنایع فلزی کشور خصوصاً آلومینیوم اثرگذاری کمتری دارد زیرا با توجه به تصمیم دولت برای نوسازی زیر ساخت‌های کشور بخش عظیمی از تولیدات صنایع آلومینیوم ایران صرف مصارف داخلی می‌شود. این گفته‌ مربوط به آقای حمید رضا بادکوبه‌ای، نماینده ایمیدرو و عضو هیئت مدیره شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) است که با این روزنامه انجام داده است. متن این گفتگو را با هم می‌خوانیم:

*در موقعیت فعلی که صنایع فولادی ایران هم مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته است. وضعیت آلومینیوم جنوب(سالکو) رو به چه شکل ارزیابی میکنید ؟

در حال حاضرشاهد پیشرفت 90% آلومینیوم جنوب هستیم و با توجه به مساعدت سهامداران و مسئولین مدرن ترین کارخانه آلومینیوم ایران با سرمایه گذاری بالغ بر 1 میلیارد دلار به زودی وارد فاز تولید میشود سالکو یکی از کاملترین مجتمع های تولید آلومینیوم در منطقه است که سعی بر این دارد که  در بلند مدت تمام نیاز های اولیه کارخانه در بستر خود مجموعه تامین شود. هدف این است که  پاییز 98 فاز اول کارخانه آلومینیوم جنوب وارد مرحله ی  تولید 100هزار تنی شود و در بهار 99 به ظرفیت تولید 300 هزارتنی دست یابد در حال حاضر کارگاه آند سازی و پاتروم حدود 80% آماده شده اند کارگاه ریخته گری شماره 1 در حال حاضر آماده و شماره 2 نیز در حال اتمام است. از سوی دیکر با توجه به ورود ظرفیت حدود 350 هزار تن (سالکو و جاجرم) به مدار تولید در آینده ی نزدیک و نیاز به حدود 1.6 میلیون تن آلومینا، تنها حدود ۱۵ درصد آن در داخل تامین میشود. تولید پترولیوم کک نیز یکی دیگر از مواد ضروری این صنعت است که با توجه به کاهش تولید در چین پیش بینی می شود قیمت آن  روند صعودی داشته باشد و این یکی از مواردی است که در آلومینوم جنوب به دنبال تولید و‌تامین کک مورد نیاز شرکت توسط خود مجموعه هستیم از نظر تامین الومینا هم در حاضر  از جاجرم وخارج از کشور تامین میشود اما درآینده  نزدیک کارخانه تولید الومینا درسایت انرژی بر کوشکنار ( پارسیان ) شروع  بکار خواهد کرد که تاثیر بسزایی در خودکفایی درامر تامین الومنیا دارد. 


*تحریم های ظالمانه آمریکا چه تاثیری بر فعالیت این شرکت و کل صنایع فلزی دارد؟

فولاد مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتریان خاص خود را دارند که بسیاری از آنها حافظان منافع آمریکا نیستند. موضوع تحریم از جانب آمریکا میتواند شرکت هایی که خواهان تجارت با ایران هستند را تحت تاثیر قرار دهد. هرچند این موضوع در رابطه با تمامی شرکت ها و کشور ها حکم نمی کند. با توجه به شرایط موجود در بعضی از کشور ها وبا در نظر گرفتن روابط و منافعشان علاقه مند به حفظ روابط تجاری با ایران هستند.  در حال حاضر ایران در حال سرمایه گذاری بر روی توسعه و به روز رسانی زیر ساخت های اساسی کشور است. به همین دلیل نیاز داخلی به فلزات در سطح بالایی قرار دارد. همین امر باعث شده است تا تاثیر تحریم ها در صنعت فلزات آنچنان احساس نشود. اما با توجه به مبحث مهم ارز آوری از طریق صادرات باید همواره نیم نگاهی به صادرات داشته باشیم در همین حال می توان به تحریم ها به چشم یک فرصت جدید برای توسعه ی زیرساخت های صنعتی کشور و تعدیل میزان صادرات نگاه کرد. مشروط به این که دولت مردان بتواند با اتخاذ تدابیر مناسب به درستی از این فرصت استفاده کرده و از تهدید ها فرصت بسازند.


  *با توجه به فرصت های شغلی ایجاد شده توسط سالکو نقش جوانان در این صنعت چیست و چه راه کاری را برای افزایش این فرصت های شغلی پیشنهاد می‌کنید؟ 

بدون تردید ایران از نعمت وجود جوانان متخصص و با انگیزه برخوردار است و در اینجا مسئولیت به وجود آوردن فرصت های مناسب شغلی برای جوانان بر عهده ی مسئولین است که با توجه به شرایط سخت اقتصادی و فشار تحریم ها بر روی کشور این امر نیازمند تلاش دو چندان دولت و حمایت آن از بخش خصوصی است واضح است که بار اصلی پیشرفت یک جامعه بر دوش جوانان آن جامعه است و ما نباید فرصت به کار گیری استعداد های جوان را در حوزه های مختلف از دست بدهیم قطعا با حضور جوانان در متن کار باعث نواوری و خلاقیت می بشود که در مسیر پیشرفت  از ارکان اصلی  به حساب می آیند  البته با توجه به اینکه در هیچ جای دنیا خام فروشی امری توجیه پذیر در صنعت محسوب نمی شود و با توجه به زیرساخت های موجود در ایران شرایط سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی آلومینیوم در نواحی نزدیک به آلومینیوم جنوب برای بخش خصوصی مهیا می باشد این امر باعث استفاده تولیدات خام آلومینیومی در داخل و تولید محصولات آلومینیومی (پروفیل ، ورق و...) می شود  در نتیجه فرصت های شغلی متعدد برای جوانانی از نسل رئیسعلی دلواری از خطه فارس و جوانان شایسته از اقصی نقاط ایران فراهم خواهد شد و به ترفیع جایگاه صنعت ایران در جوامع بین المللی کمک شایانی خواهد کرد. 

تعداد بازدید : 1310

ثبت نظر

ارسال