Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 31 دقیقه

بازار عرضه آلومینیوم جهان: ادامه رشد تولید چین و آمریکا

بازار عرضه آلومینیوم جهان: ادامه رشد تولید چین و آمریکا

باشگاه آلومینیوم: تولید و عرضه آلومینیوم اولیه در فصل نخست سال 2019 نسبت به فصل چهارم سال 2018 با افت شدید 3.7 درصدی همراه شد؛ با این حال، مقدار مجموع تولید آلومینیوم جهان طی این دوره، نسبت به دوره مشابه از سال گذشته رشد اندک 0.1 درصدی را ثبت کرد.

چهارشنبه 29 خرداد 1398 ساعت 0:13

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، در فصل نخست سال 2019، در مجموع در سطح جهان حدود 15 میلیون و 706 هزار تن آلومینیوم در واحدهای ذوب تولید شد. این میزان نسبت به دوره مشابه از سال گذشته رشد اندکی داشت. نمودار، میزان تولید آلومینیوم اولیه را در مناطق مختلف جهان طی 5 فصل گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، چین با تولید حدود 8 میلیون و 890 هزار تن آلومینیوم، نزدیک به 57 درصد کل بازار عرضه این کالا را به خود اختصاص داد. پس از آن سایر کشورهای آسیایی بیشترین سهم را در تولید و عرضه این محصول طی فصل نخست سال 2019 در اختیار داشتند. بدین ترتیب، در مجموع می‌توان گفت که در فصل نخست سال 2019، بالغ بر 72 درصد کل آلومینیوم عرضه شده در بازار در کشورهای آسیایی تولید شد.

با این حال، بیشتر کشورها طی این دوره نسبت به دوره مشابه از سال گذشته افت تولید داشتند. از بین 4 منطقه مورد بررسی، تنها کشور چین آلومینیوم بیشتری را نسبت به سال گذشته تولید کرد و سایر کشورها در هر منطقه با افت تولید مواجه شدند. این در حالی است که تمامی مناطق مورد بررسی نسبت به فصل چهارم سال 2018 افت تولید داشتند؛ انتظار می‌رود که این افت تولید در کشور چین، بر خلاف سایر کشورها، به‌دلیل تعطیلات فوریه در این کشور باشد، ولی در سایر مناطق دلیل اصلی افت تولید و عرضه را باید در شرایط بازار جستجو کرد.

تعطیلات 2 هفته‌ای چین در ماه فوریه سبب شد تا میزان تولیدات این کشور در فصل نخست سال 2019، نسبت به فصل چهارم 2018 افت 4.5 درصدی داشته باشد که نسبت به سایر مناطق بیشترین افت تولید بود. با این حال، حجم آلومینیوم اولیه تولید شده در چین طی این دوره، نسبت به دوره مشابه از سال گذشته 1.2 درصد افزایش داشت که بر خلاف روند تولید در سایر مناطق بود؛ چرا که سایر مناطق در این دوره نسبت به سال گذشته افت تولید داشتند. از اصلی‌ترین دلایل این افت تولید در مناطقی غیر از چین را می‌توان به بالا بودن هزینه‌های تولید (ناشی از افزایش قیمت آلومینا) و همچنین افت شدید قیمت آلومینیوم (تحت تأثیر تنش‌های تجاری) اشاره کرد. این عوامل سبب تنگ‌تر شدن حاشیه سود واحدهای ذوب شد و در پی آن از فعالیت این واحدها کاسته شد.

لازم به ذکر است که کاهش تولید در منطقه آمریکا، عمدتا ناشی از افت تولید از بخش آمریکای جنوبی صورت گرفته است؛ جایی که تولید آلومینیوم در برزیل با وقفه همراه بوده است. در غیر این صورت، باید اذعان کرد که میزان تولید آلومینیوم هم در آمریکای شمالی و هم در چین، با وجود تنش‌های تجاری و چالش‌های اقتصادی فراوانی که دست به‌گریبان بودند، افزایش داشت. رشد بی‌سابقه پریمیوم فروش آلومینیوم در ایالات متحده ناشی از اعمال تعرفه‌ها و سیاست‌های مالی انبساطی چین از محرک‌های اصلی حمایت‌کننده از رشد تولید در این مناطق بودند.

با توجه به اینکه پریمیوم‌های آلومینیوم در ایالات متحده، هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان آلومینیوم در این منطقه افزایش می‌دهد و در نتیجه آن بالا بودن این پریمیوم‌ها نمی‌تواند در بازه‌های زمانی بیشتر از کوتاه‌مدت پابرجا باقی بماند، انتظار می‌رود که رشد تولید آلومینیوم در ایالات متحده کند شود. با این حال، بخش قابل توجهی از ظرفیت ذوب در کشور کانادا که کمتری تحت تأثیر پریمیوم‌های ایالات متحده است، به‌دلیل اعتصاب کارگران همچنان غیر فعال است، در صورتی که این ظرفیت به چرخه تولید بازگردد، رشد تولید ناشی از از بین رفتن وقفه‌های تولیدی در کانادا، می‌تواند کند شدن رشد تولید در ایالات محتده را به خوبی جبران کند. از طرف دیگر، طولانی شدن وقفه تولیدی در کانادا به بیش از یک سال، احتمال دستیابی به توافقی بین مدیران مجموعه با کارگران را در آینده نزدیک بیش از پیش افزایش می‌دهد. از این رو انتظار می‌رود که طی فصول آتی شاهد رشد تولید از منطقه آمریکای شمالی باشیم. ضمن اینکه سیاست‌های مالی انبساطی چین، همچنان از رشد تولید در این کشور حمایت خواهند کرد.

تعداد بازدید : 937

ثبت نظر

ارسال