Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 17 و 8 دقیقه

آلومینیوم: محدودیت موقت قیمت آلومینیوم در بازار

آلومینیوم: محدودیت موقت قیمت آلومینیوم در بازار

باشگاه آلومینیوم: درحالی‌که بازار درانتظار کمبود آلومینیوم از ناحیة کشور چین است، حذف تحریم‌ها به‌همراه کاهش پرمیوم و کاهش هزینة تولید این فلز، قیمت این طلای نقره‌ای را محدود خواهد ساخت و لذا درحال‌حاضر بازار انتظار تغییر چندانی در قیمت ندارد.

یکشنبه 28 بهمن 1397 ساعت 21:43

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از هوشمندنیوز، تحریم ایالات‌متحده علیه روسال، مهم‌ترین عامل نوسان قیمت این فلز در سال 2018 بوده است. تأثیر روسال برروی بازار انتظار می‌رفت، چراکه روسال بزرگترین عرضه‌کنندة آلومینیوم به بازار در خارج از چین است و 13 درصد از آلومینیوم بازار را تأمین می‌کند. علیرغم تحریم محکم ترامپ علیه روسال، با گذشت زمان خزانه‌داری ایالات‌متحده و روسال هر دو علائمی از همکاری مشترک نشان دادند و برداشتن تحریم علیه روسال در اولویت برنامه‌های آنها قرار گرفت. در ماه دسامبر، خزانه‌داری ایالات‌متحده اعلام کرد که تحریم‌های روسال را برخواهد داشت و در تاریخ 27 ژانویه، علیرغم نظر دموکرات‌ها، تحریم علیه روسال برداشته شد.

علیرغم آنکه انتظار می‌رفت که حذف تحریم‌ها علیه روسال، بازار آلومینیوم و بورس فلزات لندن را تحت‌فشار قرار دهد، اما با توجه به آنکه آلومینیوم چندانی در انبار روسال وجود نداشت، قیمت این فلز نیز دچار نوسان بالایی نشد. در سال 2018 تولید آلومینیوم روسال 3/75 میلیون تن بوده که 3/67 میلیون تن از آن فروخته شده بود، لذا تنها 82 هزار تن آلومینیوم در انبار این شرکت وجود داشت.

لغو تحریم‌های روسال، وضعیت بازار آلومینیوم را تغییر نخواهد داد چراکه ماه‌های قبل، برداشته‌شدن این تحریم‌ها پیش‌بینی شده بود. درواقع همان کمبود آلومینیوم در بازار سال ۲۰۱۹، دیدگاه بلندمدت بیشتر کارشناسان است و تحریم‌ها تنها تأثیر کوتاه‌مدت داشته است.

کاهش پرمیوم‌ها:

تضعیف پرمیوم‌ها نیز برروی قیمت آلومینیوم تأثیرگذار بوده است. تحریم شرکت روسال و اعمال تعرفه‌های مالیاتی بر واردات آلومینیوم از سوی ایالات‌متحده موجب کاهش پرمیوم در اروپا و بسیاری از نقاط جهان شده است. تضعیف پرمیوم کمکی به شرایط آلومینیوم در بازار نکرده است و همزمان نتوانسته مانع از ورود آلومینیوم به انبار بورس فلزات لندن (LME) گردد.

کاهش پرمیوم در آسیا در ماه‌های اخیر بسیار مشهود است به‌طوری‌که پرمیوم آلومینیوم ژاپن هم‌اکنون 77 دلار به‌ازای هر تن است، درحالی‌که در ماه اکتبر 2018، 90 دلار به‌ازای هر تن بوده است.

خریداران آلومینیوم اولیه در ژاپن برسر پرمیوم 85-83 دلار/تن در سه‌ماهة نخست سال جاری توافق دارند.

البته پرمیوم آلومینیوم در ایالات‌متحده تحت‌تأثیر تعرفه‌های مالیاتی سنگین در شرایط خوبی قرار دارند.

 

 

تعدیل هزینه‌های تولید:

یکی از فاکتورهای کلیدی مؤثر بر قیمت آلومینیوم طی سال گذشته، هزینه‌های تولید بوده است. تولیدکنندگان با مشکل افزایش هزینه‌های تولید دست به گریبان بودند. افزایش هزینة کارگر به‌همراه افزایش هزینة انرژی و آلومینا موجب افزایش هزینه‌های تولید شده است. اما با آغاز سال ۲۰۱۹، هزینه انرژی آرام‌آرام روبه کاهش است. نرخ نزولی قیمت زغال از ماه اکتبر ۲۰۱۸ آغاز شده و تاکنون ۲۵ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر رفع تحریم‌های روسال موجب عرضة آلومینای روسال در بازار شده است. در سال ۲۰۱۸، چین بیش از آنکه صادرات آلومینا داشته باشد، این محصول را وارد کرده است. ازطرفی خبرهای موثق حاکی از آن است که واحد تولید آلومینای آلونورث در برزیل، طی سال ۲۰۱۹ با ظرفیت کامل خود به تولید خواهد پرداخت و لذا بازار با کمبود آلومینا روبرو نخواهد شد.

نشر اخبار فوق موجب شد که قیمت آلومینا از ۶۴۰ دلار/تن به ۳۷۰ دلار/تن کاهش یابد، لذا نسبت قیمت آلومینا به آلومینیوم از ۳۱ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ به ۱۹ درصد در ماه فوریه ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

شایان ذکر است که تولید آلومینای آلونورث با ظرفیت کامل زمان‌بر خواهد بود چراکه مشکل به‌وجود آمده برای سد ویل (Vale) برزیل، استخراج را با مشکل روبه‌رو ساخته و لذا دستیابی به ظرفیت کامل تولید در آلونورث زمان‌بر خواهد بود.

 

 

تولید آلومینیوم چین درمقابل تولید در خارج از چین:

بدنة بازار آلومینیوم جهان، شامل تولید آلومینیوم چین و خارج از چین است. درحال‌حاضر افزایش تولید از چین نشأت می‌گیرد درحالی‌که خارج از چین شاهد کمبود آلومینیوم هستیم. در سال ۲۰۱۸، تولید آلومینیوم اولیة چین با ۵۸۰ هزار تن افزایش به 36/49 میلیون تن رسید. این درحالی است که در خارج از چین شاهد ۳۵۰ تن افزایش تولید آلومینیوم بوده‌ایم.

بیشتر کارشناسان به‌خصوص کارشناسان شرکت روسال معتقدند که در سال ۲۰۱۹، خارج از چین شاهد کمبود 1/8 میلیون تن آلومینیوم خواهیم بود. این درحالی ‌است که مازاد عرضة آلومینیوم چین به بازار ۳۰۰ هزار تن خواهد بود و لذا بازار جهانی با 1/5 میلیون تن کمبود آلومینیوم روبرو خواهد شد.

تعداد بازدید : 1360

ثبت نظر

ارسال