Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 18 و 40 دقیقه

150 ميليارد بشكه رقم ذخاير نفتي ايران اعلام شد

150 ميليارد بشكه رقم ذخاير نفتي ايران اعلام شد

نماينده ايران در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) با پاسخ به شايعات در مورد از دست دادن جايگاه دومي ايران در اوپك ، گفت: آخرين رقم ذخاير نفت ايران 150 ميليارد بشكه تخمين زده شده كه اين رقم جايگاه دومي ايران در جهان را تثبيت كرده و به دبيرخانه اوپك نيز رسما اعلام شده است..

یکشنبه 9 آبان 1389 ساعت 16:23
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

محمدعلي خطيبي در گفت‌وگو با «جام‌جم» در حاشيه بازديد از هفدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در مصلاي تهران افزود: اخيرا تبليغاتي صورت گرفته بود كه ايران جايگاه دومين توليدكننده نفت در اوپك و دومين دارنده ذخاير نفت در جهان را از دست داده و حتي اسامي برخي كشورها براي جايگزيني با ايران مطرح شده بود. اما همان گونه كه رسما به اوپك اعلام شده است، مطابق آخرين برآوردها، حجم ذخاير نفت ايران بيش از 150 ميليارد بشكه است كه در مقايسه با پيش‌بيني‌ها و تخمين‌هاي قبلي رشد يافته است.

وي به رقم اين افزايش اشاره‌اي نكرد و افزود: اين رقم ذخاير جايگاه دومي ايران را چه به عنوان دومين توليدكننده اوپك و چه به عنوان دومين دارنده ذخاير نفت در جهان تثبيت كرده و شكي دراين‌باره وجود ندارد.

خطيبي با بيان اين كه صنعت نفت و گاز كشور در حال شكوفايي است، اظهار كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان توليد نفت و گاز در ايران در مقايسه با سال‌هاي قبل كاهشي نداشته و حتي با شناسايي بازارهاي جديد، حجم صادرات نفت افزايش يافته است.نماينده ايران در اوپك به افزايش سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت نفت اشاره كرد و گفت: با وجود تحريم‌ها، بسياري از كمپاني‌هاي بزرگ نفتي حاضر به قطع روابط خود با ايران نيستند و با وجود آن كه تحت فشار قرار دارند؛ اما به حضور خود در صنعت نفت و گاز ما ادامه مي‌دهند و حتي پيشنهادهاي جديد سرمايه‌گذاري را اخيرا روي ميز مذاكره گذاشته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: در اختيار گرفتن رياست اوپك توسط ايران در سال آينده ميلادي نيز حكايت از بهبود جايگاه ايران در اوپك و دركل بازار انرژي جهان دارد.خطيبي با تكذيب اين كه حجم عمده‌اي از نفت صادراتي ايران روي آب مي‌ماند، تصريح كرد: وضعيت صادرات بخش نفت و گاز عادي است و اين مسائل شايعه است. انتظار كشيدن چندروزه يك نفتكش در بندر را كه نمي‌توان توقف صادرات نفت ناميد.

تعداد بازدید : 757

ثبت نظر

ارسال